Новости проекта
С Новым годом и Рождеством!
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Урок беларускай мовы ў 5 класе

Дата: 24 марта 2021 в 15:45

Урок беларускай мовы ў 5 класе

Тэма: Прамое і пераноснае значэнне слова.

Мэта: Паглыбленне ведаў пра лексічную спалучальнасць слоў, іх ужыванне ў прамым і пераносным значэнні.

Задачы:

1)садзейнічаць фарміраванню ўмення адрозніваць прамое і пераноснае значэнні слоў, умення знаходзіць у тэксце словы з пераносным значэннем і ўжываць іх у мове;

2)спрыяць фарміраванню навыкаў работы з тлумачальным слоўнікам, пашыраць слоўнікавы запас вучняў;

3)ствараць умовы для выхавання беражлівых адносін да прыроды,

Ход урока

1.Арыентацыйна-матывацыйны этап

1) Стварэнне псіхалагічнага настрою

2) Праверка д/з (практыкаванне 96)

2.Аперацыйна-пазнавальны этап.

1) Узнаўленне і паглыбленне паняцця пра прамое і пераноснае значэнне слова: пр. 97. Калектыўна. Чытанне тэарытычнага матэрыялу падручніка.

Работа з тэкстам.

- Мора – гэта калі многа вады. Яно вялікае-вялікае, сіняе-сіняе! – сказала Юля.

- А мы з мамай, калі былі ў бабулі ў вёсцы, бачылі там цэлае мора пшаніцы. І зусім яно не сіняе, а залатое, - запярэчыла Надзя.

- Пачакайце, - уступіла ў размову Аня. – Вось у нас у школе настаўніца кажа: “Дзеці, у нашым класе так прыгожа – вось колькі кветак! Цэлае мора!”

         Задумаліся дзяўчынкі: што ж гэта за слова такое – “мора”? калі гэта слова ўжываецца?

  • Хто з дзяўчынак гаварыў аб прамым, асноўным значэнні слова “мора”?
  • Хто з дзяўчынак гаварыў аб пераносным значэнні? На аснове якога падабенства, пераносу яно ўзнікла?
  • Што значыць спалучэнне слоў залатое мора?

Работа з тлумачальным слоўнікам. Знайдзіце тлумачэнне слова залаты ў тлумачальным слоўніку. Звярніце ўвагу як падаюцца ў слоўніку словы ў пераносным значэнні? Колькі значэнняў мае слова залаты?

2) Замацаванне матэрыялу

Работа з загадкамі

Паслухайце і адгадайце загадкі.

Напячэ аладак белых – не замажа, хоць сама і чорная як сажа. (Патэльня). Ходзіць ён у плузе, у хляве жыве і за сілу ў лузе дзякуе траве. (Конь). Ходзіць полем з краю ў край, рэжа чорны каравай. (Трактар).

Ноччу маўчыць, удзень гамоніць, маці другая – дзяцей нвавучае. (Школа).

  • Раскажыце, як вы здагадаліся, пра што складзена кожная загадка.
  • Для вас школа таксама другая маці? Чаму трэба ганарыцца сваёй школай?

Творчае заданне. Стварыце сваю загадку, ужываючы словы ў пераносным значэнні.

Работа са словазлучэннямі. Са слоў, дадзеных у дужках, выбраць такія, у спалучэнні з якімі прыметнікі атрымаюць пераноснае значэнне.

      Бірузовы (брошка, неба, пярсцёнак); залаты (пярсцёнак, рукі, каласы); жамчужны (каралі, зубы, завушніцы); запаліць (свечка, вогнішча, дровы, хлопцы); рассыпаліся (збожжа, манеты, прамяні, зоркі.)

Прывядзіце свае прыклады (чэрствы хлеб – чэрствае сэрца, жалезны характар – жалезны трактар і г.д.)

Размеркавальная работа са словазлучэннямі. Запішыце словазлучэнні, размяркоўваючы ў 2 слупкі: 1) з прамым значэннем; 2) з пераносным значэннем:

Жар сонца – жар пачуццяў, цяжар багажу – цяжар страты, гнуткасць розуму – гнуткасць галінкі, каменны будынак – каменнае сэрца, спелы ўзрост – спелы плод, малоць зерне – малоць глупства, будаваць планы – будаваць мост.

Работа з вершаваным тэкстам. Хвілінка кемлівасці. Састаўце і запішыце разбураны верш. Падкрэсліце словы, ужытыя ў пераносным значэнні.

Полем хадзіла сонейка босае,  1

Промень вясёлы – у кожнай іскрынцы!  4

У кожнай расінцы – па залацінцы,  3

А на траве зіхацелі росы.  2 ( Яніна Дзегуцітэ)

Растлумачце на падставе чаго адбыўся перанос значэння слова.

Пераклад з рускай мовы. Перакладзіце на беларускую мову спалучэнні слоў і словазлучэнні да тэмы “Надвор’е”

      Дождь моросит, кататься на санках, играть в снежки, закоченеть на морозе, студеная зима, лютые морозы.

Для даведкі: сцюдзёная зіма, скалець на марозе, дождж імжыць,імгліць, катацца на санках, гуляць у снежкі, лютыя маразы.

Хвілінка адпачынку. Зарадка для вачэй.

Работа з тэкстам. Прачытайце тэкст. Перакажыце яго па ланцужку. Знайдзіце ў ім словы ў пераносным значэнні. Што надаюць такія словы тэксту?

Сонца-працаўнік.

Сонца ўсё вышэй і вышэй ходзіць па небе. Усё цяплей і цяплей сагравае яно зямлю. Плача зіма, льюцца яе каламутныя слёзы. Растае снег не хочацца яму ўступаць месца цяплу і святлу. З гор злазіць ён у лагчынкі, у балота, у лес. Не схаваешся, браце, ад сонца. Усюды яно цябе знойдзе. А сонейка так хораша, так ласкава пазірае на зямлю, як матка на сваёдзіця.

Многа работы залатому сонейку ў раннюю вясну. Доўга трэба ваяваць яму з зімою. І так яно працуе цэлы месяц, пакуль не згоніць з зямлі сляды халоднае зімыю ( Паводле Я. Коласа)

 Да якога стылю адносіцца гэты тэкст? Назавіце асноўную думку тэксту. Паспрабуйце перадаць змест тэксту адным сказам.

3.Кантрольна-ацэначны этап.

1.Кантроль ведаў. Выкананне тэста

  1. Укажыце прамое значэнне слова “удар”:
  1. Цяжкае ўзрушэнне
  2. Штуршок
  1. Укажыце прамое значэнне слова “разбіць”:
  1. Раскалоць на кавалкі
  2. Знічшыць
  1. Укажыце пераноснае значэнне слова “цёплы”:
  1. Злёгку нагрэты
  2. Сардэчны, ласкавы
  1. Якія словазлучэнні ўжыты ў пераносным значэнні?
  1. Снежны дыван
  2. Турэцкі дыван
  3. Воўчы след
  4. Воўчы апетыт
  1. Якое словазлучэнне лішняе?
  1. Шырокая вуліца
  2. Залаты характар
  3. Стальны нож
  4. Кучаравыя валасы
  5. Ледзяная глыба
  1. Якое словазлучэнне лішняе (улічваючы значэнне залежнага слова)?
  1. Глыбокія веды
  2. Востры язычок
  3. Салодкі кісель
  4. Грубая памылка
  5. Цёмны чалавек

2.Падвядзенне вынікаў. Рэфлексія.

-Скажыце, калі ласка, ці справіліся вы з заданнямі? Што было рабіць лёгка? Цяжка? Цікава? Сфармулюйце вывучаныя азначэнні.

-Дзе мы можам прымяніць атрыманыя веды? Навошта патрэбны пераносныя значэнні слоў? (Пераносныя значэнні – сродкі выразнасці. Яны робяць тэкст жывым, выразным, красамоўным)

3.Выстаўленне і каменціраванне адзнак.

4.Дамашняе заданне: с. 54-55, §15, пр. 108

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.